در هفته گذشته یک روز بسیار مهم برای تولیدکنندگان و طراحان حوزه های مختلف کاری و تجاری وجود داشت. روز جهانی استاندارد بهانه‌ای است تا بخواهیم به استانداردهای طراحی سایت و دیزاین سایت نگاهی بیندازیم. با طراوان همراه باشید تا شما را با اصول طراحی سایت و بخش های الزامی در سایت آشنا کنیم.

روز جهانی استاندارد

همه ساله در چهاردهم اکتبر سال میلادی، روز جهانی استاندارد گرامی داشته می شود. در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ بود که روسای موسسه های استاندارد ۲۵ کشور در شهر لندن انگلستان گرد هم آمدند، تا با مشخص کردن روز جهانی استاندارد استاندارد سازی و نظم دادن به علوم فنون و تجربه های بشری را مد نظر قرار دهند. استاندارد به معنی پیاده سازی قواعد مقررات نظام‌های برای ایجاد هماهنگی و وحدت، به منظور افزایش میزان تفاهم، ارتباطات، توسعه صنعت و کسب و کار و صرفه جویی و حفظ سلامت و ایمنی است. پس از فراگیر شدن استفاده از سایت‌های اینترنتی و در دسترس شدن اینترنت برای تمامی افراد جامعه لزوم استفاده و رعایت استاندارد در طراحی سایت نیز احساس شد. در طراحی سایت باید از قوانین و مقررات پایه و مشخصی تبعیت کنید. طراحی سایت نیز به مانند تمامی محصولات و خدمات نیازمند استانداردها و مبانی مشخصی است که در ادامه بیان خواهیم کرد.

استاندارد طراحی سایت

اگر به طراحی سایت های مختلف موجود در فضای وب دقت کنید، حتماً نکات و بخش های یکسان و مشابهی را خواهید دید که میتوان آنان را در چارچوب استاندارد طراحی سایت جای داد. در ادامه این بخش شما را با این قوانین و بخش ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  1. فونت و استایل نگارشی:  این طور نیست که بتوان از هر فونت و استایل نگارشی در طراحی سایت های مختلف استفاده کرد. هنگامی که شما با یک سایت فروشگاهی یا خدماتی رو به رو هستید، انتظار دارید تا عناوین و بخش های مهم سایت را با فونت های مشخص و تا حدی توپُر ببینید. همچنین عناوین محصولات و خدمات فروشی باید بزرگ و خوانا و با رنگی متفاوت نسبت به دیگر متون سایت باشد. همچنین اگر سری به سایت های شرکتی و متن محور بزنید، به دلیل وجود متن فراوان در ظاهر سایت، باید از فونت های ساده با خوانایی بالا و فاصله خطوط کمی بیشتر نسبت به دیگر سایت ها استفاده کرد. دلیل این کار بالا بودن حجم محتوای متنی نسبت به دیگر انواع سایت است.

برای خواندن متن کامل این مقاله می توانید به مقاله آموزشی "استانداردهای طراحی سایت چیست؟" شرکت طراوان مراجعه کنید.